Jak grać w RPG? Porady dla graczy


Wiele już napisano o tym, jak grać w gry fabularne. Każdy wydany podręcznik na swój sposób opowiada nam, jak powinniśmy bawić się przy tej grze. Mamy też masę poradników dla Mistrzów Gry. One także opisały już naprawdę wiele, jednocześnie wciąż zostawiając lwią część grupy bez rad, wskazówek lub chociaż małych trików.

Mistrz Gry jest Alfą i Omegą


Jak to jest, że mamy całe wielkie tomiszcza poświęcone prowadzącym gry fabularne, a dla graczy pozostaje przeszukiwanie internetu? Mistrz Gry rzeczywiście ma masę rzeczy do roboty. Ale to dlatego, że to my stworzyliśmy pewien system, w którym prowadzący uczy się zasad, przygotowuje postaci, lokacje, uczy się geografii, kultury i tworzy historię. Gracz natomiast musi po prostu się pojawić i co nieco ogarniać system, na który się umówiliście.

Efekt tego jest taki, że cała rzesza początkujących osób w tym hobby widzi masę podręczników z systemami do gier fabularnych. Na szczęście z pomocą przychodzą im portale internetowe, które sugerują, które systemy RPG są najlepsze (taką listę stworzyliśmy też i my we wpisie 5 najlepszych podręczników do gier fabularnych). Potem czytają go, uczą się na czym polega rola MG i graczy. Mistrz Gry sięga po poradniki, a gracze... obrastają w bardzo niezdrowy tłuszczyk. Chwała tym, którzy szperają po książkach psychologicznych, czytają masę opowieści czy też trenują aktorstwo czy improwizację. Gorzej z tymi, którzy chcieliby po prostu nauczyć się jak być lepszym graczem.

Obecny obraz Mistrz Gry, który stopniowo zaczyna się zmieniać, można przyrównać do DJ-a na weselu, który bawi graczy swoją (przygotowaną i skonsultowaną z uczestnikami zawczasu) muzyką. Czy za to, że paru uczestników źle się bawi, będziemy winić ich samych czy prowadzącego? "Bo grać jest łatwo, prowadzenie to dopiero wyzwanie!". Prawda i nieprawda zarazem. Ze świecą w ręku szukać można poradnika skoncentrowanego na graczach.  Zwłaszcza, gdy zauważymy, że ciężar dobrej zabawy spoczywa na barkach wszystkich uczestników sesji.

Gracze są równie ważni, co Prowadzący


Dlaczego tak się dzieje? Że niby odgrywanie postaci jest łatwe? Że tworzenie historii bohatera może zrobić każdy, a tak w ogóle, to jest ona niepotrzebna? Że empatia i uczucia to jakieś dziwne sformułowania znane tylko kobietom? No bez jaj. Są to bardzo ciekawe i dość szerokie tematy, których nauka nie polega tylko na przeczytaniu, ale także na praktykowaniu wiedzy przez wiele lat. Polonistyka, psychologia, aktorstwo (i wiele innych...) nie jest dostępna dla każdego z nas. Niestety, nie obcując z daną dziedziną wiedzy możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że nam czegokolwiek brakuje. Świnia, która nigdy nie zaznała wolności, nie będzie smutna na uwięzi.

Co rusz na forach i grupach dyskusyjnych pojawiają się wątki dotyczące tego, że jakiś Mistrz Gry chce się nauczyć tego i tamtego. Jak prowadzić lepiej, jak odgrywać wyraźniej, jak snuć opowieści i jak kreować postaci. Jak to się dzieje, że prowadzący mają nieposkromioną chęć ciągłego kształcenia się, a gracze stoją w miejscu, pozostając na nizinach swoich możliwości? Gracze nie są idiotami, gracze po prostu są niedostatecznie zmotywowani. Motywacja natomiast wypływa też z tego, że są nieświadomi swojej drabinki rozwoju. W końcu, potrafią się przygotować do grania krasnoludem czytając o nich lub oglądając Władcę Pierścieni. Wiedzą, jak rozwija się ich postać i jak rozwinąć się razem z nią, ale nie wiedzą jak sami mogą się rozwinąć. 

Gdzie te poradniki?


Podsumowując - przydałby się poradnik przeznaczony dla graczy. A w nim m.in. elementy aktorstwa, improwizacji, psychologii i wielu, wielu innych zagadnień. Od czegoś jednak trzeba zacząć, stąd poniżej lista porad specjalnie dla graczy! Przedstawiam zatem:


7 Porad dla graczy RPG



1. Twoja postać jest tym, co robisz podczas sesji, a nie tym, co znajduje się w twojej głowie. Jeżeli siedzisz i nic nie mówisz "odgrywając wewnętrzną przemianę bohatera" to tak naprawdę nic nie robisz. Jesteś tym, co pokazujesz, a nie tym co myślisz. Działaj, deklaruj, reaguj na sytuacje. Oczywiście nie przeginaj i nie zasypuj wszystkich swoimi tworami wyobraźni.










2. Twoja postać jest częścią przygody, częścią świata. Siadacie na sesji po to, by coś przeżyć. Jedni woleliby odgrywać postaci, inni się pobić, a jeszcze inni przeżyć przygodę. Staraj się doprowadzać do rozbudowania wątku bądź poruszenia akcji do przodu. Czasami nawet kosztem zrobienia czegoś, czego "moja postać nie zrobiłaby tego przenigdy". Niech Twoja postać będzie motorem a nie ograniczeniem.





3. Nie blokuj akcji, lecz staraj się pchać ją do przodu. Nawet jeżeli idzie nie do końca po Waszej myśli. Bierz pod uwagę pomysły innych graczy, podłapuj to, co mówi prowadzący. Blokować można też samą grę stosując "RPGowe plotkowanie", czyli deklarowanie akcji, które nic nie wnoszą do gry, ale wydają się realne (np. to ja idę przeszukać bibliotekę, powiedz mi jakie książki tam znajduję?). Pamiętaj też, że nie każde zaprzeczenie czy przystopowanie akcji jest złe, staraj się znaleźć złoty środek.









4. Korzystaj z zasady RPGowego Perpetuum Mobile, czyli "graj tak, aby pomagać innym graczom wypaść jeszcze lepiej". Zrobisz to dołączając do ich dyskusji, odpowiadając na ich zaczepki, eskalując akcję w zamierzonym kierunku bądź po prostu pomagając w realizacji celów. Dzięki temu zarazisz innych graczy pozytywnym myśleniem, a Wasze wspólne sesje nabiorą niespotykanej dynamiki. Staraj się pomagać innym, a oni odwdzięczą się tym samym.





5. Poznaj system, w którym grasz. Dowiedz się jak wyglądają podstawy świata i jak wygląda mechanika. A potem podejdź do tych założeń na tyle elastycznie, żeby w razie potrzeby, pewne elementy zmienić. Dodatkowo poszerzaj swoją wiedzę i możliwości o książki z innego źródła - poradników dla aktorów, pisarzy bądź z książek historycznych, naukowych lub psychologicznych.





6. Gry Fabularne to gra sukcesów i porażek. Z tym drugim musisz nauczyć się żyć, ponieważ zła interpretacja reguł, nierozwiązanie zagadki czy nawet śmierć Twojej postaci to doskonała pożywka dla złych emocji wychodzących poza grę. Jeśli przegrasz, to zaciśnij zęby, uśmiechnij się i graj dalej! Pamiętaj też o zasadzie nie przenoszenia do świata realnego emocji, które działy się podczas gry (i na odwrót).




7. Okaż szacunek dla współgraczy. Nie offtopuj, nie marnuj czasu, nie niszcz klimatu, nie oszukuj, nie bądź samolubny, nie spóźniaj się, nie baw się telefonem, umyj się, skup się, staraj się podążać za przygodą i rób co w swojej mocy, aby dopompować rozgrywkę swoją pozytywną energią.

No i oczywiście zastosuj się do wszystkich powyższych zasad :)









*****

Nie wszystko zostało ujęte, nie wszystko zostało zawarte i pogłębione. Ot, taka checklista w stylu poradników z Bravo. Mam nadzieję, że będzie mini-mapą dla grających w gry fabularne. Chciałbym Was też poprosić Kochani, abyście wstawiali w komentarzach odnośniki do innych (polskojęzycznych) miejsc w Internecie, które zawierają swojego rodzaju porady bądź ciekawe elementy przydatne graczom w gry fabularne. Liczę na Was! :)

ps. Od paru lat dręczy mnie jedna myśl. A może by tak spisać doświadczenia moje i innych tworząc przy okazji prawdziwy poradnik dla graczy RPG? Hmmm...?



///zdjęcia do poradnika pochodzą z fantastycznej strony http://nos.twnsnd.co ///

Popularne posty