Agi TOP 8 - gry na prezent 2013


O idealnym prezencie mówił Maciek w swoim poprzednim poście. Tak samo, jak i on twierdzę, że idealny prezent powinien być przemyślany, wybrany z myślą o obdarowywanej osobie, dobrany do jej osobistych upodobań i potrzeb czy marzeń. W związku z tym stworzyłam także swoją listę gier, którymi możemy uszczęśliwić najbliższych. Przy każdym opisie dowiecie się, na czym każda z gier polega i komu możecie ją sprezentować. No to zaczynamy!


Wsiąść do Pociagu: Europa (i USA)

Oooo taaaak... zdecydowanie moja ulubiona pozycja ostatnich tygodni. Zaczęło się od słów "weź mi już pokaż tę grę, niech mam to za sobą". Potem już tylko graliśmy częściej i częściej. Co więcej: moi rodzice, jeszcze 2 lata temu ludzie nie widzący nic interesującego w grach planszowych, sami do nas dzwonią, aby zagrać w "Pociągi". Szczególnie zapalony do partyjki Tata dostał od nas w prezencie wersję online gry - wiem, że jak dzwonię do niego po godzinie 16 to muszę poczekać z wyartykułowaniem celu, dla którego dzwonię, ponieważ mówi: "Czekaj chwilę, muszę pomarańczowe wyłożyć".

No właśnie, co się tam wykłada, dlaczego Wsiąść do Pociągu, o co kaman? Jest to bardzo przyjemna gra, mająca sens gdy gramy w 3 lub więcej osób. Gra we dwóch graczy również jest możliwa, ale polecam ją bardziej jako naukę gry niż prawdziwą rywalizację. Podczas rozgrywki naszym celem jest zdobycie jak największej ilości punktów, które dostajemy za określone akcje: stawianie pociągów lub zrealizowanie trasy. Na początku gry dostajemy karty destynacji długich (2) i krótkich (3), z których musimy zostawić na ręku minimalnie 3, maksymalnie 5 (wszystkie). Następnie mamy trzy możliwości ruchu, zgodnie z ustaloną kolejnością graczy: dociągnięcie kart pociągów (kolorowe karty umożliwiające położenie plastikowych wagoników), zbudowanie części trasy, dociągniecie kart destynacji (bierzemy 3, musimy zostawić co najmniej 1). Gdy zbierzemy określoną liczbę kart pociągów, możemy budować trasę, od miasta do miasta. Gra kończy się w momencie, kiedy któryś z graczy będzie miał mniej niż 3 wagoniki w swoich zasobach - wtedy każdy z graczy ma jeszcze jeden ruch. Potem następuje podliczanie punktów.
  • Dla kogo: dzieci w wieku od 8 r. ż., rodzice, dziadkowie
  • Stopień trudności: stosunkowo łatwa
  • Typ gry: logiczna, z lekką nutką rywalizacji
  • Z kim grać: z całą rodziną, dziećmi powyżej 8 r. ż. (młodsze dzieci mogą mieć problem z zapamiętaniem wszystkich zasad gry, wykorzystaniem możliwości i planowaniem)

Pędzące Żółwie

Prosta i przyjemna gra dla dzieciaczków. Losujemy jednego z kolorowych żółwików, nikomu nie pokazując jaki kolor jest nasz. Celem gry jest doprowadzenie swojego żółwia do mety, tj. musi on wyskoczyć poza planszę z kapustami. Jak tego dokonamy? Ano będziemy zagrywać karty, na których są oznaczenia jakiego żółwia mamy przesunąć i w którą stronę: do przodu czerwony, do tyłu niebieski, ostatni dwa do przodu... kombinacji jest wiele. Wygrywa żółw, który jako pierwszy opuści planszę lub ten, który opuści ją będąc na szczycie innych żółwików. Gra ze względu proste zasady może być grana zarówno przez same dzieci, wraz z rodzicami, a nawet najstarszymi dziadkami (babciami również ;) )!
  • Dla kogo: dzieci w wieku od 5 r. ż.
  • Stopień trudności: łatwa
  • Typ gry: logiczna
  • Z kim grać: polecam rodzinom z małymi dziećmi, doskonała na spotkania dziecięce, urodziny czy spędzenie czasu z rodzicami lub dziadkami

Kolejka
Kolejna propozycja dla całych rodzin, jednakże wszyscy urodzeni i żyjący w czasie PRL-u odnajdą tutaj stosik wspomnień. Realia gry umieszczone są w ciężkim, pod względem towarów na półkach, czasie dla Polski. Braki zaopatrzenia, faworyzowanie znajomych i rodziny, przepychanie się w kolejkach, aby zdobyć jak najlepszy produkt lub nierzadko żeby dostać jakikolwiek towar ze sklepu - wszystkie te działania odnajdziemy w grze Kolejka.

Podczas standardowej rozgrywki wcielamy się w głowę rodziny, która wysyła całą resztę familii do kolejek sklepowych po towar. Na wylosowanej na początku karcie dostajemy wiadomość co musimy skompletować - wyprawiamy I Komunię Świętą, jedziemy na wczasy na działkę, meblujemy mieszkanie itp. Widzimy, jakie towary są nam niezbędne i w jakiej ilości, po czym ustawiamy rodzinę w kolejkach za odpowiednimi produktami. Gra byłaby banalna bez możliwości przepychanek kolejkowych - możemy zagrywać karty, które nam pomogą, a utrudnią zebranie towarów innym graczom - np. towar spod lady, lista społeczna, matka z dzieckiem i wiele innych. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie wszystkie produkty wymienione na swojej liście. 
  • Dla kogo: osoby powyżej 10 r. ż.
  • Stopień trudności: łatwa
  • Typ gry: familijna, w niewielkim stopniu strategiczna
  • Z kim grać: polecam rodzinom, które chcą w przyjemny sposób przybliżyć najmłodszym realia młodości dziadków i rodziców; samym rodzicom i dziadkom - przecież to oni najlepiej pamiętają te czasy i miło będzie im walczyć o ocet, bobofrut czy lalkę czarnulkę.

Osadnicy z Catanu

Gra, w której każdy z graczy jest osadnikiem, który chce wybudować jak najwięcej dróg, osad i miast. Co rundę rzut kością pokazuje, jakie pola wskazane na planszy obfitują w plony - zdobędziemy kamień, drewno, owcę, siano czy tym razem nic? Dzięki zasobom, jakie posiadamy w ręku możemy dokonywać akcji budowy (drogi, osady, miasta, kupna kart rozwoju), wymiany z innymi graczami (o ile będą chętni do handlu) czy wymiana posiadanych surowców z bankiem. Za niektóre z tych akcji zdobywamy punkty zwycięstwa, a ten który uzbiera ich 10 zostaje zwycięzcą.

Jest to doskonała gra na zarówno długie zimowe wieczory, jak i fantastyczne spędzenie czasu ze znajomymi czy rodziną. Dostarcza zabawy na kilka dobrych chwil (rozgrywka trwa około 1 godziny), przy czym można poznać przeciwników i skutecznie utrudniać im dotarcie na szczyt punktacji.
  • Dla kogo: osoby powyżej 11 r. ż.
  • Stopień trudności: średnio trudna
  • Typ gry: familijna, w niewielkim stopniu strategiczna
  • Z kim grać: polecam wszystkim, którzy chcą zaopatrzyć się w grę, która ładnie wygląda, wymaga skupienia i zaplanowaniu następnego ruchu. Dobra dla każdego, kto lubi czasem przeszkodzić przeciwnikowi i kogoś, kto lubi czuć, że ma wpływ na przebieg rozgrywki i swoją punktację.

Arkana Miłości i Tajemnica


Są to dwie gry, które postanowiłam umieścić w jednym miejscu. Dlaczego? Ponieważ jest to idealny zestaw dla par - obdarować można zarówno swoją partnerkę, jak i partnera. Obie płci będą zadowolone z takiego zestawu.

Gra Tajemnica zawiera dwa stosiki kart - ONA i ON. Każdy z partnerów bierze swoją talię i chowa ją przed drugim. Umawiają się, kto zacznie i wtedy zaczyna się gra. Jeżeli pierwszą osobą jest kobieta, bierze ona kartę ze swojej talii, czyta (w tajemnicy przed partnerem) co jest na niej napisane i wykonuje swoje zadanie. Czasem trafi na zadanie do wykonania natychmiast, np. obdarowanie ukochanego namiętnym pocałunkiem, przygotowanie mu romantycznej kąpieli, a czasem na takie, które wymaga więcej przygotowań i realizacji w ciągu kilku dni, jak na przykład wysyłanie pikantnych maili codziennie na pocztę służbową, przygotowanie kolacji, wykupienie/zrobienie masażu. Po wykonaniu zadania, swoją karteczkę czyta mężczyzna...

Gra jest idealna dla par chcących odświeżyć nieco swój związek, odnowić stan ekscytacji lub po prostu chcących poznać sposoby na uszczęśliwienie swojego partnera...

... jeśli o uszczęśliwianiu mówimy to przejdźmy do drugiej gry z zestawu: Arkana Miłości.
Ta gra z pewnością doda pikanterii w waszym łóżku i związku. Zawartość pudelka to 55 kart ze zmysłowymi obrazkami wykonanymi przez młodych fotografów młodym modelom. Podczas rozgrywki możemy zagrywać karty, każda z nich nakazuje wykonywanie określonej akcji. Gdy zagramy kartę Arkan - możemy rozebrać partnera lub nas samych; Wyzwań - wzmacniamy wzajemne przywiązanie i zaufanie; Akcji - będziemy wzajemnie pieścić się z partnerem; Akcji specjalnych- dynamizujemy grę i Kontrakcji- one negują lub zmieniają Akcję lub Wyzwanie (czasem nie chcemy jakiejś czynności wykonać, możemy zagrać tę kartę i zmienić przebieg gry).

Rozgrywka kończy się w momencie, gdy przynajmniej jeden z partnerów pozbawiony już jest ubrań lub gdy zagrana zostanie karta "Arkana Miłości"- wtedy możemy oddać się namiętnemu tańcu ciał, wyobraźni i pożądania.  
  • Dla kogo: pary, małżeństwa, związki
  • Stopień trudności: łatwe
  • Typ gry: Tajemnica (miłosna/karcianka), Arkana Miłości (erotyczna/karcianka)
  • Z kim grać: Polecam parom, związkom i małżeństwom, które chcą dodać nieco romantyzmu i erotyzmu do swojego codziennego życia zarówno partnerskiego, jak i łóżkowego. 

Zombicide

"Bij! Zabij! Przetrwaj!" to niewątpliwie motto i temat przewodni tej gry. Kto uratuje miasto przed natarciem mózgożernych Zombie? Co rundę jest ich coraz więcej, a my nie możemy dać sobie z nimi rady! Ratunku, co robić?! Spokojnie, okazuje się, że jesteśmy uzbrojeni w broń, która niszczy Zombie, no i dodatkowo nie jesteśmy sami! Jest nas szóstka, każdy z nas ma swoją broń, zdolności i, jakby na to nie spojrzeć, każdy umiera odrębnie od reszty (nie traci życia cały zespół, tylko jest jak w życiu - każdy martwi się o siebie).

Kiedy gramy we dwoje, z tylko jednym współgraczem - mamy do dyspozycji 6 postaci, każdy z nas gra trzema z nich. W zależności od tego, ilu jest graczy, tyle każdy z nich posiada postaci do kierowania. Cel gry - zrealizować założenia wybranego scenariusza, nie zostać zabitym, dojść do wybranego punktu. Brzmi banalnie? Spróbuj, zagraj, wygraj!
  • Dla kogo: osoby powyżej 13 r. ż.
  • Stopień trudności: dość trudna podczas pierwszej rozgrywki, potem już bezproblemowa
  • Typ gry: strategiczna, logiczna, bitewna, kooperacyjna
  • Z kim grać: Polecam osobom, które mają już za sobą kilka rozgrywek w inne tytuły. Mnie osobiście gra zachwyciła i porwała, ponieważ wymaga silnej kooperacji, wyzwala w nas dreszczyk emocji i zaspokaja potrzebę na rywalizację (w końcu musimy zakatrupić tych Zombie :) ).

Mały Książę

Wracamy do domu z pracy, uczelni, szkoły i jesteśmy nieco zmęczeni, ale ktoś z rodziny nalega na zagranie w "coś"? Oczywiście, bardzo chętnie, przyniesiesz Małego Księcia?

Jest to bardzo prosta gra dla od 2 do 5 graczy, osadzona w realiach książki o tym samym tytule. Naszym zadaniem jest zbudowanie swojej własnej planety złożonej z 16 tafelków. Cztery z nich zawierają postaci czarodziejów, którzy wskazują rzeczy, za które dostajemy punkty na koniec gry. Możemy uzbierać zwycięską ilość punktów za owieczki, latarnie czy róże. Koniecznie musimy unikać baobabów w ilości 3 lub każdej wielokrotności. Wgrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów na koniec gry.
  • Dla kogo: osoby powyżej 7 r. ż.
  • Stopień trudności: bardzo łatwa
  • Typ gry: familijna, znikome ilości logiki, planowania czy strategii
  • Z kim grać: Polecam rodzinom z dziećmi, grać może każde pokolenie, od najmłodszych do najstarszych :) odradzam natomiast osobom, które są w wieku 18+ i kupują ją do grania w gronie rówieśników- gra dobra na 2-3 rozgrywki, potem ma predyspozycje do znudzenia się. 

Dixit Odyssey

Zbliża się spotkanie w większym gronie, a chcesz zaproponować jakiś spokojny tytuł dla większej ilości graczy? Dixit wydaje się być idealny! Przy jednej planszy zasiąść może wspólnie od trzech do aż 12 osób! 

Na czym polega gra? Każdy gracz ma w ręku zestaw kart z dość abstrakcyjnymi czasami obrazkami. Ten, którego runda obecnie się odbywa kładzie na stole jedną ze swoich zakrytych kart i mówi, jakie ma z nią skojarzenie. Reszta graczy patrząc w swój zestaw dokłada, również zakryte, swoje skojarzenia do podanego przez narratora hasła. Gdy wszyscy uczestnicy dołożyli swoje karty, narrator tasuje je i rozkłada na stole. Zadaniem graczy jest wskazanie karty, którą wyłożył opowiadający. Punkty przyznawane są w zależności od tego kto na co zagłosował. Podczas każdego podliczania punktami może zostać obdarowanych kilkoro graczy, a nierzadko każdy! Wygrywa ten, kto najszybciej dotrze swoim króliczkiem (tak, te zwierzątka są naszymi znacznikami punktacji) na szczyt tabeli punktowej. 
  • Dla kogo: osoby powyżej 6 r. ż.
  • Stopień trudności: bardzo łatwa
  • Typ gry: familijna, imprezowa
  • Z kim grać: Polecam ten tytuł, jako grę lekką, doskonale wpasowującą się w imprezowy czy rodzinny klimat. Nie zaprząta naszej uwagi całkowicie, a mimo tego czujemy się związani z grą podczas rozgrywki. Łatwa, lekka i przyjemna, czasem powodująca rywalizację, ale zawsze pozytywną :)

Zapraszam też do przeczytania Macieja TOP 8 - Gry na prezent 2013!

Komentarze

Popularne posty