Jak grać w RPG? Gamemastering - najlepszy poradnik do RPG dla Mistrzów Gry


Gry fabularne w Polsce to wciąż niszowa forma rozrywki. Niestety pewnie taką też pozostanie. Jest jednak na świecie ktoś, kto podchodzi do gier RPG całkowicie inaczej - Dominic Wasch. Powiedziałbym, że z jednej strony dużo przystępniej a z drugiej znacznie lepiej od naszych rodzimych poradników dla mistrzów gry. Znacznie lepiej.

A więc co każdy mistrz gry znajdzie w Gamemastering?

Podręcznik został opracowany przez Dominica Washa. Niestety książka nie została spolszczona, co może stanowić pewną barierę dla niektórych. Dla tych co angielski znają radzę - nie bójcie się tej książki, napisana jest przystępniej niż niejedne polskie odpowiedniki.

Pokazywałem ją wielu osobom - rozpoczynając od młodych graczy, a kończąc na osobach zaczytujących się w poradnikach i nowych grach fabularnych od lat. O ile pozytywna reakcja tych pierwszych, to raczej nic trudnego. O tyle entuzjazm (nawet umiarkowany) od tych drugich to nie lada wyzwanie. Gdy dwa tygodnie temu pożyczyłem książkę koledze z pracy (a doświadczony to on jest bez dwóch zdań) to on także wychwalał pewną prostotę wyłożenia wszystkiego tak, że pomimo wtórności rozwiązań, w końcu zauważamy ich praktyczne zastosowania. Sam od siebie dodam, że może to być bardzo ciekawa lektura dla prowadzących LARPy i dla grających we wszelkie inny gry fabularne.

Podsumujmy fakty: książka jest ciekawa, książka jest napisana przystępnie, książka jest niedostępna w Polsce... te podsumowanie zmotywowało mnie, do opublikowania tego wpisu - chciałbym, byście mogli dowiedzieć się chociaż części tego, co ja. Żebyście mogli zasmakować Gamemasteringu bez książki, na odległość. I stąd mała niespodzianka, którą znajdziecie na końcu wpisu :)

Tutaj możesz zobaczyć pełen spis treści i wstęp do podręcznika: pobierz wstęp do Gamemastering by Dominic Wasch


Spis Treści
Znajdziesz w niej tematy dotyczące:
  • zadań jakie stoją przed każdym mistrzem gry i graczami,
  • typów graczy oraz tego, jak z nimi sobie radzić,
  • tego jak podnieść jakość swojej sesji za pomocą Zen Mastering,
  • przygotowań do sesji,
  • opracowywania krótkich przygód jak i długich kampanii,
  • generowania postaci i lokacji,
  • wykorzystywania map myśli,
  • i wiele wiele innych...
Jako, że książka jest trudno dostępna, opracowaliśmy wraz z Filipem "Himo" Kwapiszem prezentację na konwent Copernicon, która została nagrana i obrobiona przez Krzysztofa Khaki Baranowskiego z portalu www.gryfabularne.tv . Na pewno nie jest to cała książka. Na pewno też nie wyczerpujemy tematu w stu procentach. Jednakże jest to okazja do nauczenia się czegoś nowego :)

Część pierwsza prelekcji Gamemastering



Część druga prelekcji Gamemastering



ps. z Agą jeździmy też po kraju oferując prywatne warsztaty oparte na idei Gamemastering, sztuki improwizacji i treningu twórczości. Przed latami byliśmy w Toruniu, co roku jesteśmy na SPOTkaniach z LARPami w Przywidzu, a w 2013 roku byliśmy m.in. w Ostródzie :) Nie widzimy żadnego problemu, by taki warsztat zrobić gdziekolwiek :)

Popularne posty