Czy PolakPotrafi nauczyć Mistrzowania RPG?


Ostatnio otrzymaliśmy wiele propozycji wspierania różnych growych projektów na naszych rodzimych portalach crowdfundingowych. Niezmiernie się z tego cieszymy i za zaufanie bardzo dziękujemy. Tym razem w nasze ręce trafił projekt, który nie tylko chcemy wesprzeć patronatem, ale także sami chcemy brać udział w powstawaniu jego treści. A przynajmniej małej jego części.

Oto projekt Mistrzowanie RPG - niecodzienny poradnik dla prowadzących gry fabularne. Próba ugryzienia i przeżucia przez autora różnych zagranicznych technik oraz ukazania ich polskim graczom.

Kolekcjoner Poradników



Nie jest jakąś wielką tajemnicą, że interesuje się grami fabularnymi. Moim zdaniem mają one wielką moc dawania radości w nieszablonowy sposób. Ponadto rozwijają jak mało co. Ale mają znacznie wyższy próg wejścia (rozpoczęcia zabawy) od takich komputerówek czy planszówek. A już największym kosmosem jest zacząć swoją przygodę z RPG od prowadzenia gry.

Nie chodzi o to, że mistrzowanie jest najtrudniejszym elementem grania, ale rzeczywiście wymaga pewnej wiary w swoje umiejętności i jako-takie pojęcie o tym, co się robi. O ile początkujący gracze mogą nie mieć dużych wymagań (bo nie mają porównania) o tyle z każdą grą zarówno gracze jak i mistrz gry chciałby podnosić frajdę poprzez podniesienie umiejętności odgrywania i prowadzenia. I tutaj pojawia się szereg (raz lepszych, raz gorszych) poradników RPG.

Sam jestem ich kolekcjonerem. W domu posiadam ich około dwudziestu. Wszystkie przeczytane od deski do deski, wszystkie przeanalizowane. Czytam blogi i wypowiedzi na stronach w języku polskim i angielskim. Mój ulubiony - Gamemastering - przerobiłem na dwudniowe szkolenie. Mój projekt warsztatów RPG rozwijam z roku na rok uwzględniając coraz więcej poradników i własnych przemyśleń, doprawiam je przygotowaniem szkoleniowym. Być może sam kiedyś pokuszę się o spisanie wszystkiego co do tej pory ogarnąłem. Najmądrzejszy na świecie nie jestem, gier nie zrobiłem, stu podręczników nie przeczytałem i nie mam 30 lat stażu - ale co nieco na ten temat już wiem.

I w tym momencie Krzysiek dzwoni


Gdy w głowie pojawiały się różne pomysły dotyczące przyszłości moich warsztatów, zadzwonił Krzysiek. Mówi, że tworzy fajny projekt na PolakPotrafi w którym chce stworzyć poradnik RPG w języku polskim, który nie byłby kolejnym z serii "Graj...". Porozmawialiśmy chwilę o pomyśle, ale od samego początku byłem już kupiony. Trafił idealnie w punkt. Ja też znudziłem się "Grajami". Uwielbiam natomiast serię Kobolda. I mam nadzieję, że do tych ciekawych poradników dołączy też Mistrzowanie RPG

Porozmawialiśmy o współpracy. Bardzo chciałem wesprzeć ten projekt patronatem, ponieważ wierzę, że Krzysiek potrafi coś takiego dobrze napisać. Może nie jest wirtuozem pisma. Może nie jest rekordzistą erpegowym. Ale chciało mu się czytać, analizować i wykorzystywać w praktyce to, co według niego najlepsze z zagranicznych podręczników. I chwała mu za to.

Znam Krzyśka, jest to solidny i strasznie miły facet, który często idzie pod prąd ale to co robi, robi z dbałością o najwyższe standardy. Dowodem tego jest jego prototyp gry planszowej, który wygląda lepiej niż połowa gier dostępnych na rynku. A argumenty, że "ten to grał 5 lat a ja 10 co mnie taki gówniarz może nauczyć" można sobie schować w swoje nadmuchane ego - nawet ktoś, kto miesiąc gra w RPG może Ciebie czegoś nauczyć. Przecież jesteśmy inteligentnymi i mądrymi ludźmi i wiemy, że w świecie nie chodzi wyłącznie o staż, ale o otwartość, o zaangażowanie, o czas i o chęć rozwoju.

O projekcie Mistrzowanie RPG



/ informacje ze strony projektu Mistrzowanie RPG na PolakPotrafi /

Mistrzowanie RPG ma być publikacją w PDF zawierającą około 85 stron artykułów poświęconych prowadzeniu sesji RPG. W razie uzbierania odpowiednio wysokiej kwoty wydana zostanie również wersja książkowa (więcej o tym poniżej, w opisie dodatkowych celów). Podręcznik przeznaczony jest dla mistrzów gry, którzy mają już za sobą pewną praktykę i orientują się w zagadnieniach gier fabularnych oraz chcieliby, aby ich sesje stały się jeszcze lepsze. Mistrzowanie RPG przedstawi, jak radzić sobie z występującymi na sesjach problemami, jak sprostać wyzwaniom.

Projekt zostanie zrealizowany w 2-3 miesiące od daty ufundowania. Im szybciej uzbieramy kwotę minimalną, tym szybciej rozpoczną się prace!

Już teraz do projektu dołączyły kolejne dwie osoby i kolejne strony! 

Do projektu dołączy Maciej Jesionowski, członek Polskiego Towarzystwa Badania gier i entuzjasta wykorzystywania planszówek i RPGów w edukacji. Założyciel bloga www.jatygry.pl, który zgłębia tajniki gier, aby później je wykorzystać w edukacji i biznesie. Prowadzi też autorskie warsztaty z gier fabularnych (LARP, RPG, gry planszowe tematyczne i improwizacja).
Do projektu dołączy Jakub Kołodziejczak, prezes Gdańskiego Zarządu Fantastyki Alkor w latach 2009-2013, organizator larpów, znawca systemu Warhammer Fantasy Roleplay.

Czym to się różni od książek z cyklu "GrajCzymś"?

Przede wszystkim Mistrzowanie RPG nie będzie zbiorem luźnych sztuczek, które mają oczarować czy też zaskoczyć graczy. Myślę, że te zagadnienia zostały już dobrze omówione. Zamiast tego przedstawię aspekty poruszane do tej pory tylko w anglojęzycznych podręcznikach, takie jak Social Contract czy Creative Agenda. Uważam, że w rozumieniu RPGów panuje wielki wręcz chaos - przyjęcie pewnego modelu czy też systemu pojęć może nam pomóc zrozumieć fenomen RPG na głębszym niż do tej pory poziomie.

Ponadto chciałbym większy nacisk położyć na mechanikę. Książki Graj Czymś dryfują w stronę czystego storytellingu. Wiem z doświadczenia, że mimo swoich licznych zalet, takie podejście nie zawsze się sprawdza i nie wszystkim odpowiada. Zamierzam bardziej skupić się na 'wykorzystaniu' mechaniki zamiast na jej 'deprecjonowaniu'.

Dlaczego warto mi zaufać?

Mistrzowanie RPG nie będzie zbiorem tylko moich przemyśleń, powstanie w konsultacji z innymi mistrzami gry i graczami o dużym stażu. Będzie opierać się na długo rozbudowywanych, uznanych modelach takich jak GNS theory czy The Big Model.

Od dawna drążę temat RPGów (oraz okazjonalnie LARPów) - poznałem takie systemy jak Klanarchia, Świat Mroku (Wampir, Wilkołak, Mag, Changeling, w tym stare i nowe edycje), Dungeons and Dragons 3.5, Wolsung, Neuroshima, grałem w autorskiej mechanice Mass Effecta mojego przyjaciela (pozdrawiam Bartka).

Jestem zarówno mistrzem jak i graczem, znam dobrze obie strony barykady. Gram nie tylko w papierowe RPGi, ale także te komputerowe (w nie nawet dłużej niż papierowe - mają one wiele rozwiązań, które warto wykorzystać). Uczestniczyłem w spotkaniach na temat RPG organizowanych przez GSF Alkor (pozdrawiam Kubę) oraz wielu panelach.

/ koniec cytatu ze strony projetu /

Warto Mistrzować


Publikacja Mistrzowanie RPG będzie ciekawym wydarzeniem w światku RPGowym w Polsce. Ufundowano już wiele gier planszowych, wiele RPGów i książek. Ale poradnika tego typu na polskiej scenie jeszcze nie było. Jest to też coś innego od tego, do czego przyzwyczailiśmy się przy okazji starych numerów Magii i Miecza czy też z Portalowej serii "Graj...". Będzie to coś świeżego, nowego, dodającego małą cegiełkę do podniesienia jakości i popularyzacji gier RPG w kraju. Nie są to tylko wymysły autora, ale także analiza zagranicznych, popularnych technik i tricków. 

Naszym zdaniem - warto wesprzeć Krzyśka przy projekcie Mistrzowanie RPG.

Wspierajcie, bo projekt kończy się już 21 grudnia 2014 roku!

Popularne posty